De Rotterdamse haven is een enorm gebied met veel activiteiten. Om alles goed te laten verlopen, zijn er veel verschillende regels. Denk aan regels voor het milieu, voor het transport, enzovoort. Rotterdam wil dat er minder regels gaan gelden. Ook moeten de regels beter op elkaar worden afgestemd. Dat maakt het eenvoudiger voor ondernemers om het gebied verder te ontwikkelen.
Bestemmingsplan met verbrede reikwijdte
In het havengebied Maasvlakte 2 wordt nu een proef gedaan: een nieuw soort bestemmingsplan, een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Hierin staan alle regels voor alle functies in dit gebied. Men bekijkt of dit goed werkt:
- Zorgen de nieuwe regels ervoor dat alles goed verloopt op de Maasvlakte 2? En is het eenvoudiger om nieuwe activiteiten te ondernemen met de nieuwe regels?
- Zijn de nieuwe regels goed te handhaven? Kunnen we zorgen dat iedereen zich eraan houdt?
- Is er voor alle partijen rechtszekerheid? Wordt niemand benadeeld door de nieuwe regels?
Als de nieuwe regels voldoen, worden ze misschien ingezet voor de hele haven.
Doelstelling
Met de pilot wordt beoogd som specifiek voor het plangebied Maasvlakte 2 (wat onderdeel uitmaakt van het ontwikkelingsgebied Rotterdam – Haven) gebruik te maken van de mogelijkheden die de bestemmingsplan met verbrede reikwijdte biedt. Het doel hierbij is om met dit plan te komen tot een efficiënter reguleringsinstrument voor ruimtelijke ordening en milieu, zonder verlies van rechtszekerheid en handhaafbaarheid.
Ook wordt beoogd een beter begrip te krijgen van de (on)mogelijkheden van het instrumentarium van de Crisis- en herstelwet (Chw) en het Omgevingswetinstrumentarium, de verschillen daartussen en de verschillen met het huidige instrumentarium.
Situatie
Het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte is nog niet af. Het voorlopige plan is besproken met de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en de Milieudienst DCMR. Er wordt nog gewerkt aan de regels over stikstof en geluid
Stand van zaken
De resultaten van de proef zijn besproken in het bestuurlijk overleg tussen de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en de Milieudienst DCMR. Daarin is besloten dat het concept verder wordt doorontwikkeld voor stikstof en geluid.
Maar er zijn nog geen volledige, op inhoud uitgewerkte, planproducten. Vooral de regels voor stikstof en geluid hebben nog onderzoek en uitwerking nodig. Voor stikstof moet door de PAS-uitspraken ook de regelgeving op Rijksniveau verder worden ontwikkeld.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
Met de Chw is het mogelijk een nieuw soort bestemmingsplan te maken, een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Er wordt nu onderzocht of het proces in de haven goed verloopt met de nieuwe regels. Deze proef levert informatie op voor de toekomst. Hoe gaan we met de nieuwe regels om? En kunnen we de nieuwe regels straks gebruiken voor de hele haven?
Ervaringen en resultaten
Het project heeft iets langer geduurd dan gepland. De uitwerking heeft meer tijd gekost en de capaciteit (menskracht) was beperkt. Alle betrokken partijen noemen het project een succes. Ze vinden de samenwerking erg geslaagd. Er wordt dan ook verwacht dat de proef goede informatie geeft voor de regelgeving in de Rotterdamse haven.
Zie ook
Andere projecten in Rotterdam die gebruik maken van de Crisis- en herstelwet:
Rotterdam - Maasvlakte 2 in beeld
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Rotterdam
- Status
-
2-voorontwerp
- Artikel Chw
- artikel 7c
- Tranche
- Tranche 15
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Niet van toepassing
- Innovatie
- Niet van toepassing