Niet meer bij ieder bouwwerk vooraf een keuring uitvoeren om te zien of het voldoet aan het Bouwbesluit 2012. Daarmee experimenteert de gemeente Zoetermeer. Door het experiment is de regeldruk lager en zijn de bouwvergunningen er sneller. Deze aanpak is mogelijk door de Crisis- en herstelwet (Chw). Artikel 6g van het Besluit uitvoering (Bu) van de Chw maakt het mogelijk de kwaliteitscontrole volgens het Bouwbesluit in veel gevallen over te laten aan de initiatiefnemer van de bouw.
Situatie
Hiervoor moesten gemeenten ook voor sommige kleine vergunningplichtige ‘standaardbouwwerken’ een volledige bouwtoets uitvoeren. Dat stond in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). De gemeente moest daardoor bijvoorbeeld bij iedere vergunningplichtige dakkapel controleren of die voldeed aan het Bouwbesluit. Ook al was die dakkapel alleen vergunningplichtig om een ruimtelijk motief of een welstandsmotief. En niet voor de maatvoering. Het experiment in artikel 6g van het Bu Chw stelt gemeenten bij bepaalde bouwwerken vrij van de controle vooraf. En dat zorgt voor snellere vergunningen en lagere lasten.
Stand van zaken
Het experiment is in 2019 toegepast bij ongeveer 25% van de aangevraagde omgevingsvergunningen.
Volgende stappen
Het experiment loopt in ieder geval door tot 1 januari 2021.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
Gemeenten kunnen dankzij dit experiment afwijken van de Wabo. Het stelt de verplichte bouwtoets buiten werking. Doel van het experiment is om de regeldruk in de bouw te verminderen. Dat is in lijn met de Omgevingswet
Ervaringen en resultaten
De gemeente Zoetermeer heeft het experiment in 2019 toegepast bij ongeveer 25% van de aangevraagde omgevingsvergunningen. Omdat het goed bevalt, loopt het experiment in ieder geval nog door tot 1 januari 2021.
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Zoetermeer
- Status
-
6-onherroepelijk
- Artikel Chw
- artikel 6g
- Tranche
- Tranche 5
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Niet van toepassing
- Innovatie
- Niet van toepassing