De gemeente Weesp wil maximaal 2.750 nieuwe woningen bouwen in de Bloemendalerpolder. Hierbij moet rekening worden gehouden met de natuur en het water in het gebied.
Bestemmingsplan met verbrede reikwijdte
De gemeente Weesp heeft een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte gemaakt voor de Bloemendalerpolder. Zo’n plan loopt vooruit op het omgevingsplan uit de Omgevingswet.
In het plan staan de hoofdlijnen voor de gebiedsontwikkeling. Daarbinnen zijn marktpartijen zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de bouw van woningen. Daarnaast maakt het plan op 3 manieren gebruik van de mogelijkheden van de Crisis- en herstelwet (Chw) :
- Het bestemmingsplan is voor 20 jaar, in plaats van de normale 10 jaar.
- Er wordt gebruikgemaakt van een exploitatieplan voor 15 jaar.
- Er wordt tijdelijk afgeweken van geluidnormen.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
Het plan voor woningbouw in de Bloemendalerpolder in Weesp maakt op 3 punten gebruik van de mogelijkheden van de Chw. Het bestemmingsplan geldt 20 jaar, het exploitatieplan geldt 15 jaar en de geluidnormen gelden tijdelijk niet.
Ervaringen en resultaten
De Bloemendalerpolder is goed bereikbaar via de weg en het spoor. Aan de noordzijde is 1 van de grootste infrastructurele projecten van Nederland: het verleggen en verbreden van de A1, in combinatie met het bouwen van een aquaduct onder de Vecht. Aan de zuidrand komen extra spoorlijnen.
In de plan- en contractvorming voor de Bloemendalerpolder is rekening gehouden met geluidmaatregelen (schermen) bij de A1 en bij het spoor. De ligging van de extra sporen is nog niet bekend. De ligging en de hoogte van de geluidschermen zijn dus ook nog niet bekend. Door de Chw kan de gemeente tijdelijk afwijken van de geluidnormen rondom spoorweglawaai.
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Weesp
- Status
-
6-onherroepelijk
- Artikel Chw
- artikel 7c
- Tranche
- Tranche 7, Tranche 13
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Van toepassingBekijk het advies
- Innovatie
- Niet van toepassing