Langs de rijksweg A12 en de spoorlijn Den Haag-Utrecht is een regionaal, multimodaal ov-knooppunt is in ontwikkeling. Het ligt op de grens van Lansingerland en Zoetermeer. De gemeente Lansingerland wil het gebied eromheen ontwikkelen voor functies die passen bij het ov-knooppunt. Functies die de werking van het knooppunt versterken. Thema’s als de energietransitie, participatie en mobiliteit komen in de plannen voor dit gebied samen.
Situatie
Op een locatie langs de A12 en de spoorlijn Den Haag-Utrecht komt een groot ov-knooppunt. De gemeente Lansingerland wil van het nabijgelegen agrarische gebied een zone maken met verschillende functies. Daarmee wil ze de werking van het knooppunt versterken. Het is de bedoeling het flexibele bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor het gebied in overleg met de markt te ontwikkelen. Het moet ruimte bieden aan grootschalige innovatieve recreatie, zoals een multifunctioneel ijsstadion. Het moet werkgelegenheid bieden aan hoog- en laagopgeleiden. En er is ruimte gereserveerd voor windmolens, biomassacentrales en zonnevelden. Dit alles zal bijdragen aan de versterking van de economische structuur in de regio en leiden tot een hogere toegevoegde waarde dan die van het huidige agrarisch gebied of van een bedrijventerrein. Voor het oostelijke deel van het plangebied is al een regulier bestemmingsplan opgesteld. Het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor het westelijk deel is in voorbereiding.
Waarom de Crisis- en herstelwet
De plannen voor dit gebied lopen vooruit op de Omgevingswet. Het nog op te stellen bestemmingsplan met verbrede reikwijdte kent, net als een omgevingsplan, geen vastgelegd eindbeeld. Het komt in samenwerking met initiatiefnemers tot stand, volgens de principes van de uitnodigingsplanologie. De Crisis- en herstelwet (Chw) maakt het mogelijk om voor bepaalde activiteiten een meldingsplicht in te stellen en te werken met open normen die in beleidsregels verder worden ingevuld. Ook kan de gemeente de onderzoeksverplichtingen verschuiven naar het moment van vergunningverlening en kan ze regels over duurzaamheid in het plan opnemen.
Ervaringen en resultaten
Voor dit plangebied is het traditionele bestemmingsplan ‘Omgevingsplan Hoefweg – Zuid 2016 (oost)’ inmiddels onherroepelijk. Het (voor)ontwerpbestemmingsplan met verbrede reikwijdte ‘Omgevingsplan Hoefweg-Zuid 2016 (west)’ is in voorbereiding. Er is al een plan-milieueffectrapportage (mer) voor het gebied, en er wordt nu een ontwikkelperspectief opgesteld. De planvorming heeft wel wat vertraging opgelopen. Dat komt doordat de opgaven voor het gebied complex bleken te zijn, waardoor extra onderzoeken nodig waren. In het algemeen wil het bestuur de tijd nemen voor het maken van weloverwogen keuzes.
Lansingerland - Hoefweg Zuid in beeld
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Lansingerland
- Status
-
1-voorbereiding
- Toelichting
-
Het traditionele bestemmingsplan ‘Omgevingsplan Hoefweg – Zuid 2016 (oost)’ is onherroepelijk. Het (voor)ontwerp- bestemmingsplan met verbrede reikwijdte ‘Omgevingsplan Hoefweg-Zuid 2016 (west)’ is in voorbereiding. Er wordt een ontwikkelperspectief opgesteld.
- Artikel Chw
- artikel 7c
- Tranche
- Tranche 14
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Van toepassingBekijk het advies
- Innovatie
- Niet van toepassing