De gemeente Helmond ontwikkelt een bedrijventerrein tot de Automotive Campus. Deze campus moet het middelpunt worden van de Nederlandse automotivesector. Verschillende voorzieningen en faciliteiten moeten ervoor zorgen dat duurzame en innovatieve bedrijven zich op de campus vestigen. Ook zorgt de gemeente dat de campus goed bereikbaar is via de N270.
Bestemmingsplan met verbrede reikwijdte
Voor de ontwikkeling van de campus zijn regels nodig die verder gaan dan 'een goede ruimtelijke ordening'. Zo wil gemeente de campus duurzaam ontwikkelen. De gemeente heeft daarom een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte gemaakt voor de ontwikkeling van de Automotive Campus. Zo’n plan loopt vooruit op het omgevingsplan uit de Omgevingswet.
- Het plan gaat over de fysieke leefomgeving en niet alleen over de ruimtelijke aspecten daarbinnen. Dat betekent dat ook onder meer milieumaatregelen, natuur en welstand in het plan staan.
- Verordeningen kunnen onderdeel zijn van het plan. Dit staat ook in het ontwerp van de Omgevingswet.
- Grondexploitaties kunnen in fases worden opgesteld. Bij organische gebiedsontwikkeling hoeft daarom niet direct een gedetailleerde grondexploitatie te komen.
- Onderzoeken kunnen in fases worden gedaan. In het begin gebeurt dit globaal. Verder in het traject wordt het onderzoek steeds gedetailleerder.
Stand van zaken
De afgelopen jaren heeft een aantal topinstellingen, onderwijsinstellingen en startende bedrijven zich gevestigd op de campus. Ook is er nieuwe openbare ruimte gekomen. En op de N270 ligt nu een nieuw kruispunt voor de campus. Voor de verdere ontwikkeling van de campus is een nieuw bestemmingsplan nodig. Dit plan is in voorbereiding.
Volgende stappen
De gemeente wacht de beroepen op het plan af. Daarna gaat de gemeente verder met de planning.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
De gemeente Helmond wil onderzoeken welke aspecten van de fysieke leefomgeving in het toekomstige omgevingsplan, nu al in het bestemmingsplan kunnen. Dit doet de gemeente samen met de mede-eigenaren van het plangebied. De gemeente heeft het gebied daarom aangemeld als innovatief experiment, vooruitlopend op de Omgevingswet. Dit sluit aan bij soortgelijke experimenten die zijn aangemeld vanaf de 7e tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (Chw).
Ervaringen en resultaten
Dit is het eerste project van de gemeente Helmond dat is aangemeld voor de Chw. Daarom kan er nog niet veel over worden gezegd. In de praktijk is al wel verder nagedacht over de aspect duurzaamheid. Hiervoor is de notitie 'Duurzaam bouwen Automotive Campus, een duurzaam bedrijventerrein met ambities' opgesteld.
Zie ook
Een ander project in Helmond dat gebruik maakt van de Crisis- en herstelwet:
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Helmond
- Status
-
4-vastgesteld
- Toelichting
-
De gemeenteraad heeft op 9 april 2019 het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor de Automotive Campus en het exploitatieplan Automotive Campus gewijzigd vastgesteld ten opzichte van de ontwerpplannen. Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is beroep aangetekend. Er is nog geen uitspraak gedaan.
- Artikel Chw
- artikel 7c
- Tranche
- Tranche 10
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Niet van toepassing
- Innovatie
- Niet van toepassing