Enschede heeft via de Crisis- en herstelwet (Chw) geëxperimenteerd met een verplichte Energieprestatiecoëfficiënt(EPC)-norm van 0,2 voor nieuwe woningen. Ook kon de gemeente via dit experiment afwijken van de EPC-norm voor andere gebruiksfuncties dan wonen.
Situatie
Het Besluit uitvoering van de Crisis- en herstelwet (Bu-Chw) bevat in artikel 6p een experiment. Daarmee heeft de gemeente Enschede afgelopen periode ‘geoefend’ in de geest van de Omgevingswet. Dankzij het experiment kon de gemeente strengere eisen stellen aan de energiezuinigheid van nieuw te bouwen woningen, namelijk een EPC-norm van 0,2. Dit was voor andere gemeenten al mogelijk met artikel 6b van hetzelfde Besluit uitvoering. Artikel 6p gaat echter verder: het loopt vooruit op de systematiek van maatwerkregels via de Omgevingswet. In de bouwverordening kan een gemeente een lagere EPC-norm dan 0,2 voorschrijven. Ook kan ze afwijken van de EPC-norm voor andere gebruiksfuncties dan wonen.
Stand van zaken
In de periode van 1 oktober 2018 tot en met maart 2020 zijn er 116 aanvragen ingediend voor een vergunning (woningbouw) waarin het experiment wordt toegepast. Voor alle 116 de aanvragen/gebouwen geldt een verlaagde EPC. In de gemeente alle aanvragen voldoen aan de strengere norm uit de Chw en hebben dus allemaal een verlaagde EPC.
Met ingang van 1 januari 2021 wordt geen gebruik meer gemaakt van het experiment vanwege de inwerkingtreding van BENG (Bijna Energie Neutrale Gebouwen). Hierdoor gelden de landelijke EPC-normen.
Volgende stappen
Vanaf januari 2021 gelden de vereisten van de BENG inzake EPC. Het hanteren van de verlaagde EPC van 0,2 is hierdoor niet meer mogelijk. Er wordt daarom geen gebruik meer gemaakt van het project.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
Met de Chw is het mogelijk af te wijken van artikel 5.2 van het Bouwbesluit 2012. Daardoor kan een gemeente een lagere energieprestatiecoëfficiënt van 0,2 hanteren.
Ervaringen en resultaten
Het experiment heeft bij de gemeente Enschede tot een aantal nieuwe inzichten geleid. Zo bleek dat de berekeningsmethode bij toepassing van een warmtenet ook gelijkwaardig omlaag moet bij een lagere EPC. Daar geldt dan 1,33 x 0,2 als maximale waarde, in plaats van 1,33 x 0,4. Verder bleek de formulering in de Chw met betrekking tot de einddatum ongelukkig te zijn. Daardoor moest tussentijds de werkingstermijn van de 17e tranche verlengd worden. En dat leidde tot onduidelijkheid bij zowel de gemeente als marktpartijen.
In de periode van oktober 2018 tot en met maart 2020 is bij 116 vergunningaanvragen voor woningbouw het experiment toegepast. Voor al deze 116 gebouwen geldt nu een verlaagde EPC.
Met ingang van 1 januari 2021 wordt geen gebruik meer gemaakt van het experiment. Dat komt door de inwerkingtreding van BENG (Bijna Energie Neutrale Gebouwen). BENG stelt landelijk nieuwe eisen aan de energieprestaties van gebouwen, waardoor dit Chw-project niet meer van toepassing is.
Zie ook
Een ander project in Enschede dat gebruik maakt van de Crisis- en herstelwet:
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Enschede
- Status
-
9-in werking
- Artikel Chw
- artikel 6p
- Tranche
- Tranche 17, Ministeriele regeling 1
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Niet van toepassing
- Innovatie
- Niet van toepassing