De gemeente Delft wil de spoorzone ontwikkelen tot Nieuw Delft. Een duurzaam gebied met ruimte voor woningen, bedrijven, voorzieningen en een stadspark. Hiervoor gebruikt de gemeente uitnodigingsplanologie. Dat houdt in dat verschillende partijen worden uitgenodigd om mee te denken over de ontwikkeling van Nieuw Delft.
Bestemmingsplan met verbrede reikwijdte
De gemeente heeft een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte gemaakt voor de ontwikkeling van de spoorzone. Zo’n plan loopt vooruit op het omgevingsplan uit de Omgevingswet. Het plan heeft onder andere een langere looptijd van 20 jaar. Ook staan er flexibele regels in voor het aantonen van de uitvoerbaarheid van het plan. En voor het milieuonderzoek dat erbij hoort.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
Door de Crisis- en herstelwet (Chw) kan de gemeente vast experimenteren met de mogelijkheden van de Omgevingswet. De gemeente gebruikt hiervoor een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Dit plan mag flexibeler worden ingericht dan bestaande bestemmingsplannen. Daardoor is er meer ruimte bij de ontwikkeling en kan de gemeente nieuwe ontwikkelvormen gebruiken.
De reikwijdte van het bestemmingsplan verandert hierdoor van een goede ruimtelijke ordening naar een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en het doelmatig beheer, gebruik en ontwikkeling van die fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke functies.
Dit maakt het mogelijk om regels over duurzaamheid in het plan op te nemen. Ook is er ruimte voor de verlenging van uitvoeringstermijn, van 10 naar 20 jaar. En er zijn flexibele regels voor het aantonen van de uitvoerbaarheid en voor het milieuonderzoek.
Ervaringen en resultaten
- De gemeente heeft ervoor gekozen om de onderzoeksverplichtingen niet door te schuiven naar de vergunningsfase. Ontwikkelaars zaten hier niet op te wachten, omdat banken hier vóór een project zekerheid over eisen.
- Ook duurzaamheidseisen zijn uiteindelijk niet opgenomen in het plan. Deze eisen zijn lastig te vertalen naar toetsbare normen. Daarom zijn de duurzaamheidseisen opgenomen in overeenkomsten met ontwikkelaars
Zie ook
Andere projecten in Delft die gebruik maken van de Crisis- en herstelwet:
Delft - Spoorzone Delft / Nieuw Delft in beeld
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Delft
- Status
-
4-vastgesteld
- Toelichting
-
In 2018 is het bestemmingsplan Nieuw Delft, zuidelijke velden vastgesteld.
- Artikel Chw
- artikel 7c
- Tranche
- Tranche 9
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Niet van toepassing
- Innovatie
- Niet van toepassing