De buitengebieden van Brielle en Westvoorne delen veel vragen, aandachtspunten en ontwikkelingsrichtingen. Daarom trekken ze samen op bij de planvorming en stemmen ze hun regels zoveel mogelijk op elkaar af. Dat wil de bevolking graag, het maakt samenwerken in de toekomst nog makkelijker.
Situatie
De huidige bestemmingsplannen van de buitengebieden van Brielle en Westvoorne zijn aan vernieuwing toe. Met de Omgevingswet in zicht heeft de gemeente Westvoorne ervoor gekozen om een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte op te stellen, om zo beter aan te sluiten bij het instrumentarium van de Omgevingswet. Bovendien sluit het goed aan bij het toekomstige omgevingsplan én bij de ambities voor een flexibel en toekomstgericht beleid voor het buitengebied.
In het nieuwe bestemmingsplan kan de gemeente haar huidige beleid voor de fysieke leefomgeving opnemen. Dat staat nu nog op andere plaatsen. Ook kan ze integraal beleid en integrale regels over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het plan zetten.
Waarom de Crisis- en herstelwet?
Met de Crisis- en herstelwet kan Westvoorne uitvoering geven aan de omgevingsvisie, specifiek voor het buitengebied. Daarnaast kan Westvoorne via het Handboek kwaliteitsverbetering bepalen waar, en hoeveel, er sprake is van ruimtelijke kwaliteit en meerwaarde. Andere beleidsstukken en verordeningen voor de fysieke leefomgeving kunnen meteen worden opgenomen in het omgevingsplan.
Verder maakt dit plan gewenste ontwikkelingen via een snellere procedure mogelijk met een omgevingsvergunning. Het bestemmingsplan biedt ruimte voor ontwikkeling en dient tegelijkertijd als integraal toetsingskader, zónder de beperkingen van een regulier bestemmingsplan.
Verbreding
De onderwerpen in een Chw-plan zijn breder dan alleen 'goede ruimtelijke ordening'. Het plan omvat bijvoorbeeld milieu, natuurschoon, uiterlijk aanzien, kappen van houtopstanden, welstand en beeldkwaliteit. Via artikel 7c van de Chw is niet alleen qua onderwerpen veel verbreding mogelijk, ook betrokkenen meenemen in de plannen is veel makkelijker dankzij een uitnodigingsplanologie. Ten slotte is een langere, organische ontwikkeling mogelijk dankzij de verlengde planperiode van 20 jaar.
Schadeverzoeken
Ook het verleggen van het moment voor vergoedingsverzoeken bij schade helpt bij de organische ontwikkeling. Schadeverzoeken indienen kan bij een Chw-plan pas nadat een omgevingsvergunning voor bouwen of voor een bestemmingsplanactiviteit is verleend. Dus, nog niet in de planfase.
Ervaringen en resultaten
In 2016 zijn Westvoorne en Brielle gestart met het opstellen van het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Dit proces is goed verlopen. Wel blijkt dat de afstemming met alle interne en externe partijen niet alleen belangrijk is, maar ook tijdrovend. Bovendien vraagt het om een goede voorbereiding. Het gewenste resultaat is echter wel bereikt: er ligt een plan dat gebruikmaakt van open normen.
Momenteel loopt de beroepsprocedure bij de Raad van State. Waarschijnlijk vindt de behandeling plaats in het tweede kwartaal van 2021. Na het afhandelen van deze procedure kan Westvoorne starten met de eerste algehele herziening, waarin ze eventuele onduidelijkheden en aanpassingen verwerkt.
Zie ook
Andere projecten in Westvoorne en Brielle die gebruik maken van de Crisis- en herstelwet:
Thema
Algemeen
- Type overheid
-
Gemeente
- Overheid
-
Brielle en Westvoorne
- Status
-
9-in werking
- Artikel Chw
- artikel 7c
- Tranche
- Tranche 14
Kenmerken
- Jurisprudentie
- Niet van toepassing
- Mer
- Van toepassingBekijk het advies
- Innovatie
- Van toepassing
Open normen/ beleidsregels; Bestemmingsplanactiviteit